Wat is collaborative marketing?

samenwerkenCollaborative marketing is een brede en relatief nieuwe vorm van marketing waarbij bedrijven met elkaar of bedrijven en consumenten samenwerken om betere feedback te verkrijgen, producten te verbeteren of de naamsbekendheid van een bedrijf te vergroten.

Samenwerking tussen bedrijven
In veel gevallen worden bij collaborative marketing de middelen van verschillende bedrijven gecombineerd om een gemeenschappelijk doel te bereiken. Zo kan een luchtvaartmaatschappij bijvoorbeeld reclame voor hotels of reisorganisaties aanbieden in hun eigen tijdschrift en in ruil kan een hotel of reisorganisatie de luchtvaartmaatschappij promoten. Daarnaast kan er samen worden geadverteerd of gezamenlijke korting worden gegeven en kunnen links op websites worden uitgewisseld.

Online platforms
Daarnaast is het voor kleine retailers bijvoorbeeld ook mogelijk om samen onder een grote ‘paraplu’ samen te werken. Zo bieden platforms als Groupon en Ebay de mogelijkheid voor kleine retailers om door samenwerking hun afzetmarkt te vergroten en ook kleinere websites als Tweakers en Bol.com kunnen een duit in het zakje doen.

Social media
Een geheel andere en nieuwere vorm van collaborative marketing is marketing met behulp van social media. Het doel van deze nieuwe vorm is om het contact tussen de leverancier en de consument directer te maken en zo niet alleen bestaande klanten tevreden te houden, maar ook nieuwe klanten aan te trekken dankzij positieve feedback.

Veel potentieel
Collaborative marketing is door de opkomst van het internet steeds populairder geworden en het is volgens verschillende bedrijven en experts de toekomst van marketing. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos en er kan nog altijd op vele manieren geïnnoveerd worden. Ondernemers die zelf creatief willen marketen doen er dan ook goed aan om deze vorm van marketing eens goed te bestuderen en wellicht zelf eens te experimenteren.