Social engineering 21/10/2013 om 15:18

Gaat collaborative marketing de wereld veranderen?

De consument laat zich vaak leiden door wat de bedrijfswereld hem of haar te bieden heeft. Een vreemde gang van zaken eigenlijk, want was het nou niet juist de vraag die het aanbod bepaalt? De consument lijkt steeds meer van dat laatste uit te gaan en stapt voorzichtig over richting ‘collaborative consumption’ (zie slideshare). Hierbij bieden consumenten elkaar producten en diensten aan, waarbij geld lang niet altijd het uitgangspunt is. Ruilen, delen en weggeven zijn hierbij veel meer de sleutelwoorden. Dat betekent niet dat het bedrijfsleven hier niet op in kan spelen, al vereist dat wel een andere aanpak. Dit wordt ook wel ‘collaborative marketing’ genoemd, waarbij er veel meer aandacht is voor wat de consument nu eigenlijk echt wil.

Credits: Nesta

De reiswereld loopt voorop

Zoals we zien in de slideshare speelt met name de reisbranche in op deze behoefte. Een fenomeen als couchsurfing past hier bijvoorbeeld perfect bij, waarbij je over de hele wereld bij iemand op de bank kan slapen in plaats van in een duur hotel. Initiatieven zoals AirBnb pakken het al wat professioneler aan, door eigenaren van huizen en appartementen via de website hun verblijf tegen een geringe betaling aan te bieden. Dat dit succesvol is blijkt wel uit het feit dat hotels hiertegen in actie komen, waarbij de rechter onlangs nog besloot dat het verhuren van een huis of appartement niet zomaar mag. De vraag is of dit het verschijnsel zal stoppen, want uit het succes blijkt immers dat er onder de consumenten een grote vraag naar is.

Into the wild met locals

Ook wat betreft rondleidingen en tours zijn er veranderingen te ontdekken. Een film als Into The Wild heeft bij veel mensen een avontuurlijk gevoel opgeroepen om de natuur te ontdekken zonder al te grote georganiseerde reizen. Er duiken dan ook steeds meer initiatieven op van de lokale bevolking om toeristen rond te leiden, zoals bijvoorbeeld in Thailand. Er zijn veel sites te vinden die bemiddelen tussen locals en toeristen, waarbij er allerlei mogelijkheden zijn om op lokaal niveau het land te ontdekken. Denk hierbij aan maaltijden bij de mensen thuis, maar bijvoorbeeld ook aan activiteiten zoals het rijden in een tuktuk of een bijzondere wandeling door de jungle. Niet alleen voor de toerist een bijzondere ervaring, maar zeker ook een goede en positieve stimulans voor de lokale economie.

Tags: