Social engineering 12/12/2013 om 11:27

DELA verlegt grenzen online marketing met nieuwe campagne

dela_jullieverhaal3Vaak wordt er gezegd dat de mogelijkheden voor bedrijven op het internet oneindig zijn, wat de laatste jaren al tot veel inspirerende en verrassende reclamecampagnes heeft geleid. De nieuwe campagne van uitvaartverzekeraar DELA mag daar zeker ook onder geschaard worden. In samenwerking met reclamebureau Ogilvy en mediabureau Media Monks werd namelijk een concept ontwikkeld waarbij social media op een compleet nieuwe manier werd ingezet. Daarbij stond voor de verandering eens niet de naamsbekendheid van het merk centraal, maar het persoonlijke leven van de bezoeker van de website jullieverhaal.nl/.

Technische uitdaging

Via de website kan de gebruiker een eigen animatiefilm maken waarin hij of zij zelf centraal staat, samen met een dierbare. Door van beiden het Facebookprofiel te koppelen, wordt er vervolgens allerlei persoonlijke informatie opgehaald, die daarna verwerkt wordt in de animatiefilm. Om het ook echt persoonlijk te maken is er gewerkt aan een script waarbinnen meer dan 10.000 verschillende combinaties van scènes mogelijk zijn. Om het persoonlijk te houden zullen de filmpjes niet zomaar op Facebook worden gedeeld. Iedereen kan zelf bepalen of het filmpje online verschijnt of dat men het liever privé houdt. Wie er voor kiest om het filmpje te delen maakt kans op een vertoning in een bioscoop, waar het resultaat samen met 20 vrienden kan worden bekeken.

Vervolg op succesvolle campagne ‘Mooie woorden’

Het is niet voor het eerst dat DELA een op zich moeilijk aantrekkelijk te maken product als een uitvaartverzekering op een originele manier onder de aandacht brengt. De campagne ‘Mooie woorden’ was al een geslaagde voorloper wat dat betreft. Hierbij vertelden mensen aan hun dierbaren op welke manier zij belangrijk voor hen waren. Wat vooral indruk maakte was dat er geen gebruik werd gemaakt van acteurs, maar dat het om echte mensen met echte verhalen ging. De campagne werd dan ook beloond met verschillende prestigieuze prijzen uit de reclamewereld.

jullieverhaal_mooieinde